Bedrijven horen graag uw mening over een nieuwe commercial, logo, slogan, product of andere nieuwe dingen. Hiervoor huren zijn marktonderzoekbureau's in, die beschikken over een panel van mensen met verschillende achtergronden. Daarin kunt u ook deelnemen, en zal u regelmatig gevraagd worden om mee te doen met een onderzoek. U ontvangt hiervoor een vergoeding, meestal in de vorm van geld of punten voor cadeau's of cadeaubonnen. Uw mening peilen gaat veelal via vragenlijsten op internet. Opiniepeilers.nl geeft een overzicht van bestaande marktonderzoekbureau's in Nederland, en wat zij te bieden hebben.
Klik op de link 'Bezoek ...' om op de pagina van het desbetreffende marktonderzoekbureau te komen en volg de stappen om u aan te melden.
Ja, in alle gevallen is deelname geheel gratis.
Hoeveel u kunt verdienen hangt af van in welke doelgroep u valt, bij welke onderzoeksbureau's u aangemeld bent en wat het aanbod is van onderzoeken. De beloningen verschillen ook, van punten die u in kunt wisselen voor cadeau's, tot geld tot waardebonnen van bijvoorbeeld Wehkamp of Bol.com. Sommige marktonderzoekbureau's verloten ook grotere geldprijzen voor deelname.
De hoeveelheid onderzoeken waarvoor u uitgenodigd wordt verschilt. Het ligt aan het aanbod van onderzoeken en of u in de voor dat onderzoek gewenste doelgroep valt. Soms ontvang u eerst een zgn. screening (vooronderzoek), met vragen om te bepalen of u in een bepaalde doelgroep behoort. Zo ja, dan volgt hierop vaak later een vervolgonderzoek.
Nee, alle onderzoeken zijn op vrijwillige basis. U kunt altijd zelf besluiten of u wel of niet mee wil doen. Wanneer het u op dat moment niet uitkomt kunt u de vragenlijst later invullen. Let op: in sommige gevallen is het aantal deelnemers beperkt, later deelnemen is dus niet in alle gevallen mogelijk.
De benodigde tijd voor het meedoen van een onderzoek verschilt, afhankelijk van de inhoud. Meestal duren onderzoeken enkele minuten tot een kwartier. Uiteraard is de beloning hoger bij langere onderzoeken.
Het enige wat u nodig heeft om deel te kunnen nemen aan onderzoeken via internet zijn:
U hoeft dus niets te installeren! Tijdens het invullen van een vragenlijst is het vaak wel noodzakelijk dat u online blijft, zoals dit standaard het geval is bij een kabel- of ADSL-verbinding.
Alle onderzoeksbureau's hebben meer dan gemiddeld aandacht voor uw privacy. Allen zullen vertrouwelijk met uw gegevens omgaan, nooit zullen individuele gegevens beschikbaar gesteld worden aan derden. Uw gegevens worden ook anoniem behandeld in de onderzoeken.